استفاده مجدد از CO2 حاصل از کارخانه سیمان و همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه ای

سیمان لافارژ هلسیم به منظور افزایش کارایی کربن حاصل از تولید سیمان خود قصد دارد پروژه Co2ment را در کانادا اجرایی کند

،هدف این است که برای اولین بار در جهان یک چرخه کامل برای ضبط و استفاده مجدد از CO2 حاصل از کارخانه سیمان و همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را با همکاری شرکت های Total و Inventys به اجرا برساند.

در طی چهار سال آینده،  پروژه Co2MENT  با استفاده از سیستم های جاذب کرین در کنار  انتخاب فناوری استفاده از کربن LafargeHolcim در کارخانه سیمان خود در ریچموند کانادا خروجی خود را نشان خواهد داد.

این پروژه سه فاز اصلی دارد و انتظار می رود تا اواخر سال ۲۰۲۰ به طور کامل عملیاتی شود. با توجه به موفقیت طرح پایلوت اجرا شده، چشم انداز این است که پروژه را توسعه داده و چگونگی توسعه این فناوری در سایر کارخانجات این گروه سیمانی مورد بررسی قرار گیرد.

در مرحله اول طرف های درگیر کار بر روی پاکسازی گاز خروجی دودکش سیمان و آماده سازی برای جذب دی اکسید کربن، کار خواهند کرد.

فاز دوم بر جداسازی گاز CO2 از خروجی دودکش با استفاده از تکنولوژی جذب کربن Inventys در مقیاس آزمایشگاهی و سفارشی شده برای سیمان متمرکز خواهد شد.

به عنوان بخشی از فاز نهایی، CO2 گرفته شده برای استفاده مجدد آماده خواهد شد و ضمن ارزیابی اقتصادی و با کار گیری فن آوری تبدیل CO2 در محل سایت، در مواردی مانند بتن تزریقی CO2 و fly ash مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این گروه سیمانی همچنین سرمایه گذاری هایی نیز در راستای کاهش نسبت کلینکر در سیمان و مصرف انرژی کمتر در هر تن سیمان با استفاده از سوخت های کم کربن و بهبود کارایی فرآیندهای شرکت انجام داده است.

در این ارتباط میتوان به این موضوع اشاره کرد که در کارخانه ریچموند، اخیرا سیستم جدید و بهبود یافته سیستم سوخت کم کربن (LCF) را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با تولید سیمان راه اندازی کرده است. این اقدام به کاهش ضایعات زباله کمک خواهد کرد که به طور خاص میتوان به  پلاستیک های غیر قابل بازیافت اشاره کرد که  چالشی برای شهرداری ها در سراسر کانادا خواهد بود.